Followers

Tuesday 3 July 2012

RM430,000 untuk bina Lebuhraya Rakyat Kelantan?

Harakah hari ini dengan bangganya mengumumkan bahawa mereka telah berjaya memungut sumbangan sebanyak RM430,000 untuk projek Lebuhraya Rakyat Kelantan (LRRK). Sila rujuk Harakah online:  http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/11436-rm430000-dipungut-untuk-bina-lebuh-raya .

PAS begitu yakin dengan jumlah yang dipungut itu serta hasil yang bakal dipungut dari ekspot bijih besi melauli pelabuhan Tok Bali Bachok, mereka akan berjaya membina lebuhraya tersebut.

Satu igauan siang hari yang melucukan!

Untuk pengetahuan, kos membina jalan min tar kampung (1 lorong sahaja) adalah sekurang-kurangnya RM80,000 untuk setiap satu kilometer. Kalau jalan yang lebih besar seperti lebuhraya, kosnya boleh melebihi RM1 juta untuk setiap kilometer, bergantung kepada struktur tanah dan sebagainya. Sekiranya panjang lebuhraya adalah 50km, tentunya jumlah diperlukan adalah sekurang-kurangnya RM 50 juta. Dan ini tidak termasuk kos-kos lain seperti pampasan tanah, dan juga tidak termasuk kos penyelenggaraan yang kekal dan meningkat setiap tahun.


Jalan kampung seperti ini memerlukan kos sekurang-kurangnya RM80,000 setiap kilometer

Rakyat yang berakal dapat melihat bahawa cadangan PAS tersebut tidak lain tidak bukan hanyalah gimik untuk cuba memancing kembali sokongan yang semakin kurang untuk PAS. Gelombang merah semakin merebak ke seluruh Kelantan dan setiap hari sokongan terhadap BN semakin meningkat.

Dan sekiranya lebuhraya tersebut tidak dapat dibina seperti yang dicanang, kemana akan perginya wang sumbangan yang dikumpul itu?

Cukup-cukuplah 24 tahun menipu rakyat Kelantan. Rakyat sudah muak.

No comments:

Post a Comment