Followers

Sunday 5 August 2012

Kisah Anwar - Mat Sabu

Satu ketika dulu:

"Pemimpin-pemimpin PAS sanggup bertindak sesuka hati membelakangkan ajaran Islam sehingga pemimpinya yang berkhalwat dengan isteri orang terus dianggap sebagai pejuang Islam". Demikian kata Anwar Ibrahim terhadap Mat Sabu ketika berucap dalam perhimpunan rakyat di Padang Bandaran, Teluk Intan pada 24 Mac 1995.

Dulu musuh, sekarang "kawan"
Mat Sabu telah menggelarkan Anwar sebagai "Al Juburi " di dalam Parlimen apabila kes liwatnya mula terbongkar. Anwar pula kemudiannya membalas dengan menghentam Mat Sabu sepuas-puasnya bila dia ditangkap khalwat.

Tapi kini segalanya berubah. Walaupun Mat Sabu tahu dosa Anwar dan Anwar pula tahu kisah Mat Sabu, namun kerana masing-masing mahu mengejar kuasa politik, dosa itu mereka lupakan sementara. Begitu juga dengan Karpal Singh yang tahu kisah Anwar tetapi masih lagi mahu membela Anwar walaupun Karpal sendiri pernah berkata bahawa "Anwar harus bertaubat!" Yang peliknya, tidak ada seorang pun antara mereka itu yang meminta maaf sekiranya kenyataan mereka dulu itu adalah silap!

Kini mereka semua adalah "sahabat". Tapi kita semua tahu mereka sebenarnya hanyalah hipokrit-hipokrit yang memburu kuasa. Mungkin kalau salah seorang dari mereka bertukar parti, mereka akan kembali kutuk-mengutuk antara satu-sama lain... :)

No comments:

Post a Comment